27 Haziran 2011 Pazartesi

Tanzanya / zanzibar

Hikayeden once herkesin merak ettikleri ile baslayacagım !
Tanzanyaya ucus yaklasik 9 saat . Turk Hava yollarının Naurobi ile baglantılı ucagı var. İstanbuldan  18 de kalkıyor, gece saat 2 buçukta varmıs oluyoruz.
Bu tatil için tavsiye edilen sure 2 hafta ! Tavsiye edilen zaman Mayıs sonu . Tavsiye edilen psikolojik konum ise gunluk hayatınızı biraz sorguladıgınız bir donem , herseyin ne kadar anlamsız bir rutinden ibaret oldugunu anlamak için super bir yer!  Kısacası 1 hafta Safari 1 hafta ise Zanzibar. Zanzibarda ise Nungwi!!! Ben safariyi yazamıyorum cunku biz sadece 2. Hafta kısmını degerlendirebildik

Donelim ucaktan indigimiz ana... Eger yuksek sezon degilse  Dareselam dan vize almak rahat.  50 $ ve bir de vize formu ve parmak izi alınıyor. Turkiyeden vize 60 €. Yine de yuksek sezon ise ( Temmuz sonu ve Kasım arası) Turkiyeden vize almanızı tavsiye ederim cunku Tanzanya gercekten slow motion bir ulke .  normalde  yaklaşık 3 dakika surebilecek vize işlemini 30 dakikada halledebiliyorsunuz.
Vizeyi aldıktan sonra 2 sekilde Zanzibara ulaşabilirsiniz.
Tanzanya Dareselamdan ucak ile 20 dakikada , sehre inersenizde feribot ile 1,5  saatte gecmek mumkun. 3. Bir alternatifte normal feribot . bu yaklaşık 3 saat suruyor ve en ucuz opsiyon (25 $) http://azammarine.com/dan detaylı bilgi almak mumkun .
Thy ucagı saat 2 bucukta orada oldugu için biz o saatlerde inen bir takım insanlarla sosyalleşerek feribotu tercih ettik. Buna da kısaca deginecegim. İlk kez gittiginizde gece 2 bucukta Afrikaya inmek cok sevimli gelmeyebilir! Ama aslında Dunyanın 4 yanından bu saatte ucaklar geliyor ve yanlız ve ya 2 kişi yolculuk yapan cok insan var. Biz indigimizde 2 kişiydik ve bir İsrailli , bir Polonyalı, bir hintli , bir Malezyalı , 3 Amerikalı olarak buyuk bir grup oluverdik. Saat 5 te 3 taksi tuttuk . Taksilere 4 kişi binebiliyorsunuz ve sehirden feribota bindik
Aslında Ucak 60 dolar civarı . ama farklı bir terminale gitmek gerekiyor bu yuzden yine taksiye binecektik.
Burada bir tavsiye vermek gerekli , Afrika havayollarına online işlemleri 48 saat onceden yapmak gerekiyor. 4 havayolu var. Etiyopya , Kenya-Precision, Zanair  ve Coastal .
www.orbitz.com dan bilet almak mümkün.
Son dakikaya kalınca acentalar ile işlem yapıyor , bilet kadar da komisyon odemek zorunda kalabiliyorsunuz. Zanzibarda PAZARLIK cok onemli. 10 diyorlarda 1 diyerek pazarlıga baslamakta fayda var.
Havaalanından Sehre Taksi 25000 TnZ Siling(25 TL)  . Asla daha fazlasını vermeniz gerekli degil. Ferry ise Economy class 35 US dolar.  First class a gerek yok cunku sadece yukarı kat first class.
Bir dikkatli olunacak noktada Taksiden en son feribota binme noktasını da gecerek official bilet satın alma noktasında inmek ve direk oraya gitmek . Yoksa 10 Afrikalının farklı acentalara sizi suruklemesi mumkun , inanın bunu istemezsiniz.

Gelelim işin hikayesine  biz 9 kişi havalimanında buluşmamız ardından , 7 30 ilk feribotla Dareselamdan Zanzibara yolculuk yaptık . Herkesin bambaska profillerde olup bu bambaska ortama bir anda adapte olması gercekten enteresandı. Amerikalı arkadaslarımız bizi Zanzirabarın girişinde bıraktı baska bir otelde rezervasyonları vardı Biz kalanlar olarak Stone Town a girdik  ve Marine Hosteline 3 arkadasımızı yerleştirdik. Nungwiye gitmeden once bize Prison ısland a gitmemizi tavsiye ettiler. Bizde gittik. Prison Island a bir kayık ile gidiyorsunuz . Toplam 35 dolar verdik. Tamamen bir pazarlık basarısızlıgı .ilk an soku diyelim. Biz otelin resepsyonu ile herseyi cozmeye calıştık , halbuki kendimiz sahile inip balıkcılara bizi prison islanda 15 dolara gotursene diyebilirdik. 10 dakika kadar botla gittik, arada hemen bir okyanusa atlayıp yuzduk snorkel yapmaya calıştık ama bir sey goremedik. yolumuzun sonunda adaya vardık. Prison island hollandalılar tarafından işletilen bir otl haline gelmiş. Biz Turtle parka gittik.
Kaplumbagaları beslemek uzere. Ucreti 4 dolar.
İçerde Avusturyalı Amanda ile de tanıstık . Bize Nungwinin dogru secim oldugunu konfirme etti. Orada 100 – 150 yas arası dev kaplumbagaları Ispanak ile beslerken Nungwide her ay yapılan Full moon partynin o Cumartesi olacagını ogrendik . Kwenda da olacaktı , biz biraz daha farklı bir yerde kalıyorduk ama koyda bir yerden bir yere kolaylıkla bot ile gitmek mumkundu!

Herneyse , 35 dolar verdiyseniz de uzulmeyin cunku prison island yanında bir suru kucuk kucuk ada var ve muhtesem sahilleri var, biraz oralara da ugrayalım diyebilirsiniz, genelde kimsenin bir programı olmadıgı için yaklaşık bir gunu bu adalarda takılarak gecirmek mumkun.
Biz Nungwi için acele ettik ve bir arabaya uc kişi 30 dolar vererek Nungwiye gittik. 2 saatlik bir yoldu.
Sehri ve yerli yasamı gormek mumkundu. Artık 3 kişiydik Magda Tunc ve ben . Amanda ile ise bir sekilde buluşacagımızı konustuk. Ah işte tabiki de Zanzibara saat , telefon pahalı mucevher goturmeye gerek yok, bu arayıstaysanız bu yazının devamını okumayın bile cunku bu tatil sizi tatmin edemez : ) Ama sorun yoksa buraya gelen cogu turist yanında cep telefonu bile getirmiyor, biz cogu zaman otel resepsyonları , Afrikalılar ve internet cafeler vasıtası ile haberleştik!
Nungwi de Double tree Hilton , Flame Tree Cottages, Dafu , Yoga center ın oldugu tarafı tavsiye ederim. Temizlik konusunda cok beklentiniz varsa (bizim oyleydi) Hilton demek zorundayım ama biraz daha rahat olabiyorsanız , gayet hos butik bungalowlar var. Aman Bungalow  cok buyuk ama Magda orada kaldı ve 50 dolar vermesine ragmen pek de iyi olmadıgını soyledi.
Biz www.Hotels.com 'dan biletimizi aldık. Eger sezondan dolayı bir sorun yoksa orada bakarak da otel bulmak mümkün

Burada halk ile aynı koyu paylaşıyorsunuz  sabah deniz cekildiginde balıkcılar ve tum koy sahile iniyor, tum gun balık , ahtopot tutuyor , ve yosun topluyorlar , saat 1 e kadar devam eden bir seramoni , elinizden kameranızı bırakamıyorsunuz. 4 yasında bir Zanzibar cocugu elleri ile balık tutabilir! 70 yasında bir dedesi de !

Saat 2 de artık sular geri gelmiş oluyor, bembeyaz kumun uzerinde mavi yesil dizinize gelen su ile dunyanın en guzel yeri size bakıyor. Gercekten tarif edilemez bir mukemmellik !!!
Deniz herdaim sıcak .  havlu kullanmıyorsunuz ama koruyucu alın , bir anda renk degiştiriyorsunuz.
Mayıs sonunda ciddi anlamda sinek az. Sivrisinekle ve karasinekler cok kucuk , bu pozitif bir sey . Bir de helikopter bocekleri cok var ama onlar insanlarla cok ilgili degiller.  Yere basarken de dikkatli olmak gerekiyor, cok hızlı yengecler var. Bembeyazlar.ama onlar sizi uzaktan farkederek genelde coktan yerin icine kacmıs oluyor.

Denizin altı neredeyse tamamen kum . Sadece kestanelere belki biraz dikkat etmek gerekiyor! Ama işin enteresan tarafı koyluler hergun tum sahili temizliyorlar kestane , balık, ahtapot,  yosunlar zaten yemek yapmak için toplanıyor.
Nungwinin minik bir merkezi var. Hersey orada Tourist ofis (arac ve ucak ayarlanabilir) internet cafe ve dalış organizasyonu, ve koyun okulu ve marketi de orada. Zaten herkes sıcaktan dısarıda olabiliyor. Zanzibarda herkes birbirine merhaba , nasılsın diye ayrı ayrı soruyor.  Size de ingilizce olarak soruyorlar J  Jambo Mambonun nereden geldigini merak edenler için bu Swahilice yani Tanzanya dilinden .  Naber demek ... Mzungu beyaz adam demek . En meshuru ise Hakuna Matata. Zaten Afrikanın ya da Zanzibarın diyelim felsefesi bu. Ne olursa olsun hayat devam ediyor zaten . Problem degil hallederiz.

Dalış yapmak için gunluk 80-90 dolar arası anlaşabilirsiniz, kıyafet vs hersey icinde. Ben yapmadım ama Alman bir cift ile tanıstık, onlar bir haftalık dalış ayarladılar, gercekten cok keyifli oldugunu soylediler , ve rengarenk bir cok deniz canlısı gorulebiliyor, her gun botla adanın ayrı yerlerine gidiyorlardı. Saat 8 bucuktan aksam saat 4 e kadar surebiliyor.
Yemek için sahilde merkezin sahil tarafında bir barbekuden ibaret 3 tahta masalı bir balıkcı var. Bir gun once ne yemek istediginizi soylerseniz ertesi aksam onu yiyebiliyorsunuz.  Ornegin biz bir sefer ıstakoz istedik. 18 000 Tnz Shilingi verdik ve muhtesem bir ziyafetti. İcki bira 35000 Tnz Silingi , kola da aynı fiyatlarda hep onunuzde sıvıları acıyorlar  bu yuzden genelde panik olmanıza gerek yok , ama cok evhamlıysanız kahve icmeyebilirsiniz?  Ya da ben salata yemedim
Tavsiye edebilecegim bira Klimanjero ve Serengeti . Ama biranın soguk olması konusunda hassas olmamak gerekiyor, Zanzibarda hersey sıcak ve buz kullanılması pek tavsiye edilmiyor.
Neyse aklınıza gelecek her turlu deniz urununu isteyebilirsiniz. Hepsi Grill olarak geliyor, cunku sadece grilleri var . Bizim sevdiklerimiz  red snapper , king fish , ahtapot ve istakozdu .
Yemekler doyurucu ve lezzetli ,patates – bira klasigi konusunda hicbir sıkıntı yok J  bir cok baharat kullanılıyor, Cunku Stone town aynı zamanda gecmişte baharat yolu tuccarlarının duragı olmus. Spice Tour adı altında bir 30 dolar daha harcamak isterseniz buraya gidebiliyorsunuz . Bir turk olarak mısır carsısı dısında bir beklentimiz olmadıgı için biz yapmadık !
Bir de biz otelde acık bufe kahvaltı aldık. Kahvaltı basarılı bir oğun degil. Burada cok ekmek yok . Aslında meyve yeniyor, ama turistler için kahvaltılar var, genelde lezzetsiz, peynir ve zeytinleri yok.
Yumurtalarının sarı olması gereken kısmı da beyaz bu yuzden degişik bir omlet tadı oluyor.
Herneyse o sahilde zaten bunları pek dusunmuyorsunuzsmiley Ama cok addictionınız varsa Sahilde Fransız Kafesini bulmanız gerekiyor, burada Kafe yemekleri , Salata krep , ve kahvaltı bulabilirsiniz. Kafenin sahibi 70 lerinde bir Fransız teyze..
Nungwi de genel bir gun sabah kahvaltısı ardından balıkcılar ile sohbet etmek ve onları fotograflamakla geciyor.

Sonra deniz gunes zamanı var . Burada farklı aktiviteler yapabilirsiniz. Adanın deniz feneri olan ucunda bir turtle house daha var. Birde kucuk bir akvaryum ekli , gayet keyifli bir yer.  Burada yine kaplumbaları besleyebilir, akvaryum canlılarını elleyebilirsiniz
Ve ya botla yunuslara binerek yuzmek için gidebilirsiniz .
Biz bunları yapmadık . Ama Dhow tour aldık .  En iyisini aldık diyebilirim !!!smiley
Evet sahilde Doctor Dolphine takma adlı biriyl tanıstık. Dareselamlı olan bu arkadasımız iş bulamadıgı için donemsel turistik işlerle hayatını surdurmeye calışıyor, etraf bu gibi insanlarla dolu . bir Tanzanyalının devlette calışabilmesi için yuklu bir para vermesi ve uzun sure sırasının gelmesini beklemesi gerekiyor. Ustelik ucretlerde korkunc dusuk . Normal bir yerli bir restoranda ayda 50 dolar alabiliyor. Kısacası insanlar cok fakir, biz simdi hikayemize ve tiplere bakacagız  , oteyandan Tanzanya- Zanzibar hep sunu sorduruyor, bu dogal zenginlik , bu kadar insan , bu potansiyel neden kullanılmıyor, ya da kullanılanın parası kimin cebine gidiyor? Bunlara orada tatilde cevap bulmak mumkun degil. Afrikalılar bir o kadar da duygusal, ve hassaslar. Cok derin sorulara girmemeye calışıyoruz. Dhow turu yasadıgım en guzel gunlerden biriydi. Magda, tunc ve ben , Doktor Dolphin , Michelle ve Patrick ile cok iyi bir frekans yakaladık. Dhow tour için 55 dolara anlaştık.

Programda Nungwi tum koyunu geziyoruz. İckiler ,tamtam la muzik kendi aramız da dans ve tabiki muhtesem gun batımı var. Saat 5 gibi gerçekleşiyor ve biraz da alkolluyseniz cennetin kenarından danserek davul sesleri ile gectiginizi dusunebilirsiniz.   İçkiler dedigime de bakmayın , kendi sarabımızı aldık JYerliler Konyagı markası adı altında bir likor içiyorlar , ya da wisky limon . Yaklaşık 200 ml olan bir paket naylon bir pakette satılıyor!
Dhow turda Saat 3 ten 6 bucuga kadar tum Nungwiyi gezdik. Sahilde farkettik ki  kalınacak cok yer var. Deniz fenerinden baslayan koy Hilton ve saydıgım bungalowlarla baslıyor, sonra meshur Z hotel var Heryer  cok guzel ama fener tarafındaki yerlerde aynı anda yerli halk ile de kaynasmak mumkun Z ve sonrasında yerlilerden ayrılıp daha fazla turistik alana gelmiş oluyorsunuz. Sunset,  Royal Zanzibar iyi noktalardan sanırım 75 dolara iyi bir yerde kalınabiliyor. Plajda voleybol sahaları vs var. Turistler için yoksa yerli halk Cumartesi gunduz itibari ile futbol oynuyor. Full Moon Party bu koyun sonunda Kwenda.burası daha grunge bir yer , olimpus gibi bir tarzı var. Etrafta yerli atmosferini saglamak için Masailer var. Guvenlik için onları calıştırıyorlarmıs
Havanın yagmurlu olmasından korkmayın . Ayrılacagımız gun bir saat yagmur yagdı ve biz o sırada Hint okyanusunun keyfinin cıkarıyorduk
Bir yere giderken motor kiralamanızı onermem Magdanın esi Fernando bunu bir ay once denemiş. Zanzibarda her yerde polis var. Surekli sizi durdurup para istiyorlar.  Her polise 10 dolar veriliyor, neden diye sormayın hakuna matata , 25 dolar motor, sonunda 40 dolara rahat rahat kiralayacagınız soforlu arabadan pahalıya geliyor.

Gece hayatı aslında her aksam var. Zaten bir suru yeni insan ile yemek masası bir den bir bar ortamını alıyor, ve 12 den once kalkamıyorsunuz . Ardından havaya carpılmadıysanız ,her gece sahilde ateş yakılıyor, ve muzik oluyor. Etrafta kucuk kucuk bir cok bar var. Bunun yanında muhtemelen yuksek sezonda cok daha fazla Cumartesi gecesi partileri var. Full moon parti ise cok ayrı . Buraya ozel dj geliyor. (Bizim kacırdıgımızda Avusturalyalı bir DJ kendi geliyordu ornegin)İçkiler ucuz  ama pazarlık konusunda herzaman dikkatli olmak gerekiyor. Tıpkı herseyde oldugu gibi.
Unutulmaması gerekenlere soyle bir bakıyorum , yanınıza bir off max alın , ise yarıyor, cunku aksam da acık ayakkabı giyiyoruz, cok sıcak.  Herseyi mumkun oldugunca onceden ayaralayın  ozellikle ucak.
Hep pazarlık edin , ve 10 da bire kadar. Genelde yollarda birsey almayın , ya da acentalarla iş yapmayın , tabi herzaman bu kadar kolay olmuyor.
Havalimanında cekirgelerden korkmayın , burada hersey aynı zamanda ucabiliyor, bu biraz urkutucu ama insanlar ve bocekler arasında iyi bir ilişki var, kimse kimseyi rahatsız etmiyor. Malarya sivrisinekleri için bunu soyleyemeyecegim ama onları gormedim.
Asılarınız yaptırmıs olursunuz belki ama ben acıkcası bu saglık bakanlıgının yazdıgı tetradoxun bir faydası var mı bilemiyorum, yine de kullandım . bu arada saglık kartlarınızı alın , cunku bu kartları da tıpkı pasaport gibi kontrol ettiler.
Zanzibardan aldıgınız ucak biletinde 40000 Tan Shilingi kadar vergi bulunuyor, ayrıca bir tax odenmiyor, eski bir uygulama bu paranın ayrı alınmasıymıs sanırım bazı kitaplarda yazıyor ama yok oyle birsey
Zanzibardan Dareselam’a en gec ucak saat 20:40  da . Bunun icin Nungwiden saat 6- 6 bucukta cıkmanız yeterli. Ucak 9 da Dareselamda , saat 1 e kadar contuar acılmıyor, dısarda 2. Katta bir kafe var. Saat 10 a kadar acık. Orada yemek yiyebilirsiniz, temiz. Sonra orada uyuduk , cok yorgunduk dogrusu !
Free shoptan Tanzanya kahvesi alabilirsiniz, cok guzel ve yerli bir kumaşa sarılı olarak satılıyor. Tane veya  cekilmiş opsiyonları var. 5-10 dolara alternatifler var.
Unutamayacagım bir tatildi, muhtesem bir yer!smiley